Mycket handlar om personlighet. Att utforma maten och näringen efter varje unik person och målsättning för att få ut maxpotential i varje kropp. Men nedan är listat (väldigt kort) hur grunden i en hälsosam kost ser ut. 

  • Drick din vikt(kg) x 0,033 = x liter vatten om dagen
  • Ät protein till dina huvudmål (kyckling, nöt, gris, ägg, fisk, skaldjur, halloumi)
  • Introducera gröna grönsaker till din kost och lägg till det i så många mål du kan per dag. (1 tsk Chlorella/dag, ärtor, bladspenat, broccoli, sparris, grönkål)
  • Plocka bort kakor, godis, glass, pommes frites och annan halvfabrikat samt livsmedel baserat på socker och vitt mjöl
  • Välj gärna ekologiskt och svenskt speciellt när det kommer till kött samt grönsaker, frukt och bär.
  • Fett är viktigt och exempel på fina fettkällor är avokado, virgin olivolja, kokosolja, nötter, frön, lax, äggula, chiafrön.
  • Välj kolhydrater främst från potatis, havregryn, ris, bönor, rotfrukter, linser, frukt, bovete och sötpotatis.
  • Frukt, bär, rotfrukter, grönsaker och kryddor så som kakao, kardemumma, kanel, curry, basilika och koriander innehåller mycket antioxidanter, vitaminer och mineraler. Fyll tallriken med färg!
  • Sist, och lite från kostämnet, men inte minst; sov 7-9 timmar per natt

FullSizeRender-3